fot. mariusz nowcki

Przed nami jedna z najciekawszych imprez sportowego lata w Łodzi i to na dodatek, w co może trudno uwierzyć w centurm miasta na… plaży. To już ósma edycja MANUFAKTURA BEACH RUGBY i kolejne wyzwanie organizacyjne dla BRSA oraz głównego animatora imprezy Mirosława Żórawskiego. Będą pewne zmiany i nowi partnerzy turnieju.

Historię turnieju przypomina Mirosław Żórawski: Pierwszy pokazowy turniej rugby na plaży, organizowany przez Budowlani Rugby SA i Manufaktura Łódź, został rozegrany na Rynku Manufaktury 28 lipca 2012 roku. Udział w nim wzięły dwa powiązane ze sobą i zaprzyjaźnione kluby, które wystawiły po dwie drużyny: Budowlani SA Łódź i Włókniarz Zgierz.

Od roku 2015 turniej rozgrywany był w pierwszy weekend sierpnia i po objęciu patronatem przez Bierhalle Manufaktura stał się imprezą cykliczną. Od roku 2016 odbywał się w kategorii klubowej i sponsorskiej, a od 2017 w formule dwudniowej. W turnieju klubowym zawsze chodziło nam o towarzyskie spotkanie zespołów z regionu łódzkiego różnych odmian rugby (XV,XII i 7), a nawet futbolu amerykańskiego. Regionalny zasięg plażówki miał dodatkowe uwarunkowanie terminowe i zbieżność dat z największą w Polsce imprezą – Sopot Beach Rugby.

Oczywiście zdarzały się przypadki udziału drużyn spoza regionu, co było dla nas ciekawym doświadczeniem. Ilość drużyn ograniczaliśmy do 8 – 10, chociaż w ostatnim roku zanotowaliśmy najniższą frekwencję (tylko 6 drużyn). Poziom sportowy był niezły, ale dla nas ważniejsza była dobra zabawa i promowanie plażowego rugby. Ogromne emocje zawsze przynosiły gry o miejsca, a szczególnie mecze finałowe. Trzykrotnie o I miejsce rywalizowały ze sobą I i II drużyna

Budowlani Rugby SA, dwukrotnie gospodarze grali z Włókniarzem Zgierz, ale pamiętne były dwa finały. W 2019 roku BRSA musieli mocno napracować się aby wygrać z Gruzją (gruzińscy zawodnicy z obu łódzkich klubów). W 2020 roku jako jedyny raz w historii turnieju BRSA uznali wyższość ekstraligowej Pogoni Siedlce i był tam do obejrzenia kawał mocnego rugby.

fot. mariusz nowicki

Turnieje zespołów firm partnerskich i sponsorskich to możliwość sprawdzenia się przez tych, którzy na co dzień przychodzą nasze mecze. Oczywiście z ograniczonym kontaktem oraz wsparciem dawnych zawodników. Rozgrywki amatorskie zostały zdominowane przez Master Pharm, ale nie można się dziwić skoro nasz sponsor tytularny zatrudnia wielu dawnych i znanych zawodników. Tylko dwukrotnie Master Pharm przegrali mecze finałowe: w 2016 z ekipą Bierhalle (pierwsza edycja z udziałem 4 drużyn) i w 2018 z trenerami personalnymi z Evergym. Wtedy też padł rekord frekwencji, bowiem w roku 2018 udział wzięło aż 15 drużyn sponsorskich. Swoją drużynę mają nasi kibice i tak jak głośni są w dopingowaniu zespołu ekstraligi tak mocną ekipę Budo on Tour stanowią w plażowym rugby.